V utorok poobede (29.9.2020) sa stretli študenti, aby pred kamerami odprezentovali svoje hry a aplikácie, na ktorých pracovali počas školského roka 2019/2020. Pôvodne sa mal OpenGate zrealizovať úplne inak, verejne, ale pre šíriace sa ochorenie COVID-19, sa podujatie nekonalo. Avšak v OpenLabe sme na výzvy zvyknutí a poriešili sme vzniknutú situáciu po svojom.

Spolu osem prezentácii, osem výziev. Hry, aplikácie či webové stránky, ktoré študenti pred kamerami v priestoroch SPŠE Hálova (Bratislava) prezentovali, ožili pred očami. V určitých momentoch som mala pocit, že aj nábytok si začne žiť svojím životom, alebo pero, ktoré som držala v ruke je už naprogramované tak, že začne do notesa zapisovať rovno moje myšlienky. To sa, samozrejme, nestalo (škoda☺), ale jedného dňa... Technika je všade okolo nás a bez digitálnych zručností sa nikto z nás ďalej neposunie. Študenti z jednotlivých labov na tých svojich rozhodne pracujú veľmi usilovne.

Prvým projektom bola hra Tour de Brutal v 2D grafike o cyklistike. Vášniví cyklisti počas zimných daždivých večerov môžu zlepšovať svoju kondičku aspoň mentálne ☺.

Merge Mobile Phones je mobilná Idle freemium hra dostupná aj v Obchode Google Play. Ide o pexeso s rôznymi typmi mobilných telefónov, od počiatku až dodnes. Doteraz má 37 000 stiahnutí a cca 1 000 hráčov denne.

Webová aplikácia určená pre študentov a učiteľov Teach++, pomocou ktorej môžu študenti vyjadriť spätnú väzbu učiteľovi ohľadom hodiny, je ešte v testovacej fáze. V pláne je pridať do appky možnosť prihlásenia sa aj cez sociálne siete a vyskúšať na prvej škole.

Pre Vzdelávacie centrum Zaježová bola vyvinutá Spolujazda. Aby sa predišlo veľkému zhromažďovaniu áut na parkovisku a tiež v rámci ekológie, študenti naprogramovali aplikáciu, kde si môžete nájsť vodiča, ktorý ponúka odvoz do centra, alebo môžete ponúknuť odvoz aj vy. Aplikácia je plne funkčná a doteraz životné prostredie odľahčila o 468kg CO2.

Webová aplikácia KurzCademy.com, umožňujúca vytváranie a zdieľanie edukačných kurzov, je voľne prístupná pre širokú verejnosť (Open.Source). Je plne funkčná, ešte treba dotiahnuť zopár drobností, na ktorých tím usilovne pracuje.

Pexeso World je 2D fantasy hra, ktorá je založená na systéme odmien a súbojov. S témou ekológie je tu hra RealTopia, v ktorej roboti z budúcnosti recyklujú odpad na planéte, aby hráč mohol následne vybudovať raketu smerujúcu s odkazom pre ľudstvo do minulosti.

Na webovej stránke Crowddemocracy si môžu ľudia zriadiť vlastnú komunitu. V rámci nej je možné si vytvoriť hlasovanie na rôzne témy a problémy, ktoré komunitu trápia.

Nie je to však len o vedomostiach, programovaní či grafike. Študenti sa museli naučiť pracovať v kolektíve, spolupracovať a komunikovať medzi sebou, počúvať s porozumením, dávať aj prijímať feedback. Trpezlivosť, ktorou sa museli obrniť a veľká dávka motivácie, najmä počas obdobia, keď všetci zostali doma, sa nakoniec vyplatili. Projekty vošli do finálnej fázy alebo sú tesne pred ňou.

Samozrejme, študenti by nemohli rozvíjať svoje zručnosti bez nadšencov pre vzdelávanie, a to sú najmä: vedenie školy SPŠE Hálova, tech garanti OpenLabu - software house WEZEO a herné štúdio PowerPlay Studio, a v neposlednom rade LabMastri, odborníci z praxe, ktorí sa im systematicky venujú počas celého školského roka. Títo všetci odovzdávajú svoje know-how študentom a smerujú ich aj v osobnostnej rovine.

Študenti OpenLabu sú mladí ľudia, ktorí musia veľakrát prekonať samých seba. Na prezentáciu, aktuálne pred kamerou, potrebovali dávku sebaprezentačných a komunikačných zručností, štipku herectva a rozhodne aj odvahy, aby predstavili svoje práce verejnosti. A všetci to perfektne zvládli. Presvedčte sa sami: https://www.youtube.com/channel/UCinIL-0-qCLU6zE5fo1SPNw/videos

Autorka článku: Lenka Košáňová

Autorka je expertná dobrovoľníčka vzdelávacej organizácie OpenLab